Semrush kokemuksia (2024) 

Kirjoittajan kuva
Kirjoittaja Robert Karjalainen

Robert Karjalainen on markkinointipäällikkö, jolla on yli 10 vuoden kokemus kansainvälisistä markkinoinnin kampanjoista.

Semrush on maailman johtavia markkinointityökaluja. Sen suosio perustuu erinomaiseen käyttökokemukseen, kun haluat analysoida verkkosivuston markkinointia ja sivuston trafiikkia. 

  • Maailman johtavia verkkosivuston analysointi palveluja 
  • Hinnoittelu 139,95 – 499,95 dollaria kuukaudessa 
  • Mahdollisuus ilmaiseen kokeilujaksoon 

Semrush on saanut Trustpilot sivustolla arvosanaksi 3,8 / 5 tähteä eli hyvän arvosanan. Lisäksi meidän arviomme ja kokemuksemme työkalusta ovat hyviä, jota voimme suositella asiakkaillemme. 

Mutta aivan kaikille Semrush ei sovellu! Lue alta arviomme Semrushin vahvuuksista ja miinuksista sekä siitä, kenelle sitä suosittelemme. 

Mikä on Semrush? 

Semrush on maailman johtavia markkinointi työkaluja. Kun etsit luotettavaa ja varmaa työkalua SEO:a eli hakukoneoptimointia varten – valitse Semrush. 

Semrush on erittäin monipuolinen työkalu nettisivuston analysointiin. Sen avulla voit kartoittaa nopeasti eri hakusanojen ja sivustojen volyymit ja paljon muuta. Näitä asioita meidän asiakkaamme ja me hyödynnämme Semrushilla: 

  • Mikä on oman sivustomme nykyinen tilanne? 
  • Mitä kilpailijat tekevät ja missä ne ovat vahvoja? 
  • Mitä hakusanoja haetaan paljon ja kuinka me näymme niissä? 
  • Mitkä ovat parhaat mahdollisuudet nostaa omaa hakukonenäkyvyyttä? 

Semrush kielivalikoima 

Tällä hetkellä Semrush ei tarjoa työkalua suomen kielellä. Voit valita englannin lisäksi 13 muulla kielellä käyttöön, mm. näillä kielillä: 

  • Ruotsi
  • Saksa 
  • Japani
  • Espanja
  • Ranska
  • Italia

Semrush hinnoittelu

Näin Semrush hinnoittelee tällä hetkellä (11/2024) eri paketit: 

  • Pro hintaan 139,95 dollaria / kuukausi 
  • Guru hintaan 249,95 dollaria / kuukausi 
  • Business 499,95 dollaria / kuukausi 

Voit tilata Semrushin joko kuukausitilauksena tai vuositilauksena. Jos tilaat vuositilauksena, saat jopa 17% edullisemmalla hinnalla palvelun käyttöön. Miinuspuolena on se, että joudut maksamaan vuositilauksen heti ennen käyttöönottoa. 

Ilmainen kokeilu 7 päivää 

SEMRush tarjoaa ilmaisen kokeilujakson uusille käyttäjille 7 päivän ajaksi. Sinun täytyy vain syöttää luottokortin tiedot ja rekisteröityä käyttäjäksi.

Lisäksi voit rekisteröityneenä käyttäjänä ilmaiseksi tehdä 10 kertaa päivässä hakuja Semrushilla. Tämä sopii niille, jotka vielä arvioivat omaa käyttötarvetta näin kalliille työkalulle. 

Näin otat Semrushin käyttöön

Näin saat Semrushin heti käyttöön (ilmainen kokeilu): 

  1. Pyydä demoa tästä 
  2. Rekisteröidy käyttäjäksi ja vahvista tilaus 

Näitä tietoja tarvitaan rekisteröitymiseen: 

Semrush irtisanominen 

Kuten monissa SAAS-palveluissa, palvelun irtisanominen on tehty ärsyttävän vaikeaksi. Ei mitään, tässä ohjeet kuinka irtisanot Semrush palvelun käytön: 

  1. Ota yhteyttä 
  2. Vahvista sähköpostilla yhteyshenkilölle, että haluat irtisanottavaksi palvelun 

Muista irtisanoa tarpeeksi ajoissa ennen uuden jaksotuskauden alkua palvelun tilaus. Meillä muutama asiakas on irtisanonut tilauksen päivän myöhässä, jolloin tilaus jatkunut ja automaattiveloitus tehty. Erityisen tärkeää tämä on, kun sinulla on käytössä vuositilaus! 

Semrush tärkeimmät ominaisuudet 

Semrushilla on eri hintaluokissa paljon ominaisuuksia. Keskitymme tässä halvimman ja suosituimman paketin, eli Semrush Pro ominaisuuksiin. Tässä Semrush Pro:n tärkeimmät ominaisuudet: 

  • Näytä hakusanojen volyymejä, klikkihintoja (CPC), vaikeusastetta ja korkeimmat sijat eri tuloksilla 
  • Näytä eri domainien (omat tai kilpailijoiden) tulokset – arvioitu kuukausivolyymi, mistä hakusanoista (ja sivuista) tulokset tulevat, paljonko sivustokävijöiden trafiikin arvo on ja muuta hyödyllistä tietoa 
  • Näytä sivuston backlinkit ja sivuston auktoriteetti – backlinkkien rakentamiseen ja analysoimiseen

Semrushin vahvuus on sen monipuolisuus. Kun osaat käyttää Semrushia, saat paljon irti myös halvimmasta paketista. Sen avulla pystytään tekemään kattava kilpailija-analyysi sekä arvioimaan oman sivuston kehityskohteita. 

Semrush kokemuksia – kenelle se sopii? 

Semrush soveltuu niille, jotka vastaavat yrityksen markkinoinnista. Sen avulla voit suunnitella kaikkia tärkeimpiä markkinointikanavia online-ympäristössä: 

  • Hakukoneoptimointi
  • Sosiaalinen media
  • CPC-mainonta 

Suosittelemme Semrushia erityisesti hakukoneiden parissa työskentelyyn. Jos tehtäväsi on arvioida markkinoiden kysyntää, hakusanojen hintoja tai tehdä hakukoneoptimointia – Semrush on sinulle sopiva työkalu. 

Semrush vs. Ahrefs 

Itse käytämme asiakkaiden kanssa enemmän Semrushia sen monikäyttöisyyden vuoksi. Lisäksi arviomme mukaan Semrush on helpompi käyttää kuin Ahrefs uusille käyttäjille. 

  • Monet pitävät Semrushia parempana SEO-työkaluna 
  • Semrush on Ahrefsia helpompi käyttää (ensikertalaiset) 
  • Ahrefs on edullisempi työkalu 

Semrush vs. Google search console 

Google search consolessa näet oman sivustosi datan, joka on erinomainen tapa arvioida oman sivuston klikkimääriä, näyttökertoja ja muuta tärkeää dataa. Koska search console on maksutonta käyttää, kannattaa sen käyttö jokaiselle.

  • Semrush ei kilpaile search consolen kanssa, vaan täydentää sen tuottamaa informaatiota 
  • Search consolessa näet nykyisen sivuston klikit ja muun datan, mutta Semrushilla pääset vertailemaan kilpailijoiden sivustoihin

Semrush näyttää muiden sivustojen dataa ja auttaa sinua vertailemaan niitä sinun sivustosi kanssa. Paras lopputulos saadaan, kun yhdistetään search consolen sisäinen data ja verrataan sitä Semrushin dataan. 

Semrush plussat ja miinukset 

Kuten kaikissa SAAS-palveluissa, myös Semrush saa meiltä sekä kiitosta että miinusta. Tässä se tulee! 

Plussat 

  • Tee päätöksiä datalla, älä mutulla 
  • Erinomainen työkalu käyttää hakukoneptimoinnissa 
  • Nopea työkalu säästää aikaa 
  • Auttaa investoimaan oikeisiin kohteisiin 
  • Kilpailijoiden ja markkinoiden kartoitus luotettavasti ilman arvailua 

Miinukset 

  • Hinta noussut, ei halpa 
  • Laajempaan käyttöön voidaan joutua ostamaan kalliimpi paketti

Olemme käyttäneet paljon erilaisia työkaluja arvioidakseen markkinoiden ja hakukonesanojen volyymia Suomessa. Arviomme mukaan Semrushin työkalu arvioi hakusanavolyymit lähimmäs oikein (suhteessa search consolen toteutuneisiin lukuihin), joten se on erittäin hyvä työkalu markkinoiden analysointiin. 

Markkinointimaailman arvio – kannattaako Semrushiin investointi? 

Arviomme mukaan Semrush on SEO-työkaluista kaikista monikäyttöisin. Se sopii erityisesti niille, jotka haluavat tehdä paljon hakukonesanatutkimusta. Lisäksi Semrush saa kiitosta meiltä helppokäyttöisyydestä! 

Miinuspuolena on hinta – Semrush ei ole ilmainen työkalu. Toisaalta arviomme mukaan aktiivisesti markkinointia ja erityisesti SEO:a tekevä saa rahoilleen vastinetta. Etenkin työkalu on hyödyllinen, jos sinulla ei ole omaa search console dataa riittävästi (esimerkiksi uusi tuote / markkina) tai jos haluat nopeasti selvittää, mitä sinun kilpailijasi tekevät.