Markkinointimaailma.fi on suunnattu kaikille digitaalisesta markkinoinnista kiinnostuneille ja markkinointialan asiantuntijoille.
Autamme sinua navigoimaan kaikissa seuraavissa markkinointiin liittyvissä asioissa:
- Hakukoneoptimointi eli SEO hakukonenäkyvyys
- Google Ads markkinointi
- Sosiaalisen median markkinointi
- Sähköpostimarkkinointi
- Verkkosivujen ylläpito
- WordPress verkkosivustot
- Parhaat markkinointityökalut 2024
- Tulospohjainen markkinointi
- Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa
- A/B testaus
- CRM valinta
Tehtävämme on auttaa sinua määrittämään sivustolle sopiva markkinointi strategia ja auttaa valitsemaan oikeat työkalut parhaaseen lopputulokseen.
Meistä – digimarkkinoinnin kansainvälinen osaaja yli 10 vuoden kokemuksella
Olen Robert Karjalainen, digimarkkinoinnin senior-osaaja. Olen vastannut kymmenien yritysten (enimmäkseen kansainvälisillä markkinoilla) hakukonemarkkinoinnista, sosiaalisen median ja PPC markkinoinnista yli 10 vuoden kokemuksella. Tällä hetkellä toimin täyspäiväisesti sähköpotkulautojen leasing-palvelun edelläkävijä Augmentin CMO:na (Chief Marketing Officer). Tämän lisäksi autan vapaa-ajallani myös yritykseni Brand Ninja kautta yrityksiä digimarkkinoinnissa.
Digimarkkinointi kasvaa vuosi vuodelta – trendit 2024
Mitä trendejä markkinointi maailman saralla on vuonna 2024? Digitaalinen markkinointi syö koko ajan perinteisen markkinoinnin budjetteja. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhä useampi käytetty euro käytetään digitaaliseen markkinointiin – eikä televisiossa, radiossa ja sanomalehdissä markkinoimiseen.
- Digitaalisen markkinoinnin suuria etuja on kohdennettavuus, tehokkuus ja skaalautuvuus
- Sopivan markkinointikanavan valintaan vaikuttaa mm. markkinointibudjetti, kohdeyleisö ja tuotteen arvo
- Tekoälyn hyödyntäminen tuo kustannustehokkuutta markkinointiin – sillä ei kuitenkaan voi kokonaan korvata ihmisen tekemää työtä
Digimarkkinoinnin kasvua selittävät sekä ostajien käyttäytymisen muutos ja tavoitettavuus, kustannustehokkuus ja markkinoinnin kohdennettavuus. Toisin sanoen, digitaalinen markkinointi on usein fiksuinta ja kannattavinta sekä brändimainontaan kuin tulos pohjaiseen markkinointiin.
Markkinoinnissa kuuma peruna jo pidemmän aikaa on ollut hakukonemarkkinointi eli SEO markkinointi, jossa verkkosivustot saavat orgaanista liikennettä verkkosivuille – ilmaiseksi. Tiesitkö, että ihmiset luottavat paljon enemmän orgaanisiin eli maksuttomiin hakukone tuloksiin kuin maksettuihin mainoksiin?
Facebook, Linkedin, Instagram ja Tiktok mainostaminen on puhuttanut monia – ja syystä. Globaalit jättiyhtiöt, kuten Nike ja Coca Cola, ovat siirtäneet massiivisia markkinointi budjettiaan koko ajan enemmän sosiaaliseen mediaan perinteisten televisio ja sanomalehti mainosten kustannuksella. Mutta miksi? Yksinkertaisesti siksi, että se on monelle yritykselle paljon tehokkaampi markkinointikanava sekä brändin rakentamiseen että tulospohjaiseen markkinointiin.
Vuonna 2024 kaikkien huulilla on AI. Erityisesti AI on vaikuttanut markkinointialaan, sillä tekoälyn avulla moni manuaalinen työ on voitu ulkoistaa AI työkaluille – monesti jopa ilmaiseksi. Kuinka voin hyödyntää tekoälyä oman verkkosivun markkinoinnissa? Lue: Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa – opas.
Markkinointi työkalut – mitä työkaluja markkinointialan ammattilaiset käyttävät työssään?
Markkinointi alan ammattilaiset käyttävät paljon samoja työkaluja, mitä moni yrityksen päättäjä voi hyödyntää verkkosivujen optimoinnissa. Osa työkaluista soveltuu kilpailija-analyysiin (esim. Semrush), toiset jonkin tietyn markkinointi toimenpiteen tekemiseen (kuten Elemento verkkosivujen rakentamiseen).
Tässä lista tärkeimmistä työkaluista, jota moni markkinoija käyttää digimarkkinoinnissa:
Työkalu | Kenelle? |
---|---|
Google analytics | Sivuston kävijämäärien seuraamiseen |
Google Tag Manager | Digimarkkinoinnin kohdentamiseen |
Google Ads editor | PPC eli Google mainonnan pyörittämiseen |
WordPress – teemat | Valmiit WP-teemat nopean verkkosivuston luomiseen |
Ahrefs | Suosittu analysointi työkalu, Semrushin kilpailija |
Semrush | Markkinointialan käytetyin työkalu analysoimiseen |
Hotjar | Analysoi sivuston käyttäjien käyttäytymistä |
Elementor | Maailman suosituimpia WordPress-teemoja |
Screaming Frog eli SEO spider | Verkkosivujen optimointiin (SEO) |
Supermetrics | Markkinoinnin analysointi isommille data-määrille |
Hosting palvelut | Verkkosivuston pyörittämiseen tarvittava hosting |
Shopify verkkosivustot | Shopify-kauppiaille wordpress plugari |
Mailchimp | Sähköpostimarkkinointiin |
Pipedrive | CRM järjestelmä kaikenkokoisille yrityksille |
Salesforce | CRM suuremmille yrityksille |
Zendesk | CRM järjestelmä kaikenkokoisille yrityksille |
Kannattaako markkinointi ulkoistaa vai ei?
Ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta siihen, kannattaako markkinointi ulkoistaa markkinointiyhtiölle vai tehdä itse. Tässä ytimekäs listaus, jolloin markkinointi yleensä kannattaa tehdä itse ja milloin ulkoistus on fiksumpaa:
Markkinointi kannattaa (+) ulkoistaa kumppanille | Markkinointia ei kannata (-) ulkoistaa muille |
---|---|
Markkinointi on tärkeää yritykselle | Ei käytössä olevaa budjettia markkinointiin |
Riittävä budjetti | Haluat pitää kaikki langat omissa käsissä |
Haluat ammattilaisen apua markkinointiin | Sinulla on laaja kokemus käytettyjen kanavien markkinoinnista ja et halua ulkopuolista apua |
Haluat mahdollisimman tehokasta markkinointia | Markkinointi ei ole tärkeä asia yritykselle |
Lue lisää: Kuinka valita paras markkinointi yritys? Opas sopivan markkinointi firman valintaan 2024.
Markkinoinnin mittaaminen ja tavoitteet – kuinka mitata vuonna 2024 markkinoinnin tuloksia?
Markkinoinnissa kannattaa lähteä “end in mind” strategialla, jolloin pohdit ensin tavoiteltua lopputulosta. Pohdi näitä kysymyksiä heti alussa:
- Mitä markkinoinnilla tavoitellaan?
- Minkälaisia resursseja (osaaminen, henkilöstö, eurot) on käytettävissä markkinointiin?
Tämän jälkeen on helppo luoda mittarit eri markkinoinnin KPI:t seuraamaan, kuinka tehokasta markkinointi on – ja missä sitä voidaan parantaa.
Lue lisää: Markkinoinnin mittaaminen – näin mittaat markkinoinnin tuloksia 2024.
Apunasi markkinoinnin optimoinnissa
Autamme sinua navigoimaan markkinoinnin maailmassa. Koska digitaalisessa markkinoinnissa on niin paljon vaihtoehtoja – usein tärkeämpää on valita mitä ei tee kuin mitä tekee. Tätä varten tuotamme tärkeää tietoa ilmaiseksi sivuillamme, jotta sinä voit tehdä tehokasta digimarkkinointia vuonna 2024.
Lisäksi meillä on laaja kumppaniverkosto auttamassa, mikäli haluatte apua myös markkinoinnin ulkoistamiseen mm. seuraavissa asioissa:
- Hakukoneoptimointi
- PPC ja display mainonta
- Sosiaalinen media (Facebook, Tiktok, Linkedin, Instagram)
- Sähköpostimarkkinointi ja SMS
- Verkkosivut
- Sisällöntuotanto
- Tekninen optimointi
- Datan visualisointi