Markkinointi työkalut – mitä työkaluja markkinointialan ammattilaiset käyttävät työssään? 

Markkinointi alan ammattilaiset käyttävät paljon samoja työkaluja, mitä moni yrityksen päättäjä voi hyödyntää verkkosivujen optimoinnissa. Osa työkaluista soveltuu kilpailija-analyysiin (esim. Semrush), toiset jonkin tietyn markkinointi toimenpiteen tekemiseen (kuten Elemento verkkosivujen rakentamiseen). 

Tässä lista tärkeimmistä työkaluista, jota moni markkinoija käyttää digimarkkinoinnissa: 

TyökaluKenelle?
Google analyticsSivuston kävijämäärien seuraamiseen
Google  Tag ManagerDigimarkkinoinnin kohdentamiseen
Google  Ads editorPPC eli Google mainonnan pyörittämiseen
WordPress  – teemat Valmiit WP-teemat nopean verkkosivuston luomiseen
Ahrefs Suosittu analysointi työkalu, Semrushin kilpailija
SemrushMarkkinointialan käytetyin työkalu analysoimiseen
HotjarAnalysoi sivuston käyttäjien käyttäytymistä
ElementorMaailman suosituimpia WordPress-teemoja
Screaming  Frog eli SEO spiderVerkkosivujen optimointiin (SEO)
SupermetricsMarkkinoinnin analysointi isommille data-määrille
Hosting  palvelut Verkkosivuston pyörittämiseen tarvittava hosting
Shopify  verkkosivustotShopify-kauppiaille wordpress plugari
MailchimpSähköpostimarkkinointiin 
PipedriveCRM järjestelmä kaikenkokoisille yrityksille
SalesforceCRM suuremmille yrityksille
ZendeskCRM järjestelmä kaikenkokoisille yrityksille

Kannattaako markkinointi ulkoistaa vai ei? 

Ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta siihen, kannattaako markkinointi ulkoistaa markkinointiyhtiölle vai tehdä itse. Tässä ytimekäs listaus, jolloin markkinointi yleensä kannattaa tehdä itse ja milloin ulkoistus on fiksumpaa: 

Markkinointi kannattaa (+) ulkoistaa kumppanilleMarkkinointia ei kannata (-) ulkoistaa muille
Markkinointi on tärkeää yritykselleEi käytössä olevaa budjettia markkinointiin
Riittävä budjettiHaluat pitää kaikki langat omissa käsissä
Haluat ammattilaisen apua markkinointiin Sinulla on laaja kokemus käytettyjen kanavien markkinoinnista ja et halua ulkopuolista apua
Haluat mahdollisimman tehokasta markkinointiaMarkkinointi ei ole tärkeä asia yritykselle

Lue lisää: Kuinka valita paras markkinointi yritys? Opas sopivan markkinointi firman valintaan 2024. 

Markkinoinnin mittaaminen ja tavoitteet – kuinka mitata vuonna 2024 markkinoinnin tuloksia? 

Markkinoinnissa kannattaa lähteä “end in mind” strategialla, jolloin pohdit ensin tavoiteltua lopputulosta. Pohdi näitä kysymyksiä heti alussa:

  • Mitä markkinoinnilla tavoitellaan?
  • Minkälaisia resursseja (osaaminen, henkilöstö, eurot) on käytettävissä markkinointiin?

Tämän jälkeen on helppo luoda mittarit eri markkinoinnin KPI:t seuraamaan, kuinka tehokasta markkinointi on – ja missä sitä voidaan parantaa. 

Lue lisää: Markkinoinnin mittaaminen – näin mittaat markkinoinnin tuloksia 2024. 

Apunasi markkinoinnin optimoinnissa 

Autamme sinua navigoimaan markkinoinnin maailmassa. Koska digitaalisessa markkinoinnissa on niin paljon vaihtoehtoja – usein tärkeämpää on valita mitä ei tee kuin mitä tekee. Tätä varten tuotamme tärkeää tietoa ilmaiseksi sivuillamme, jotta sinä voit tehdä tehokasta digimarkkinointia vuonna 2024. 

Lisäksi meillä on laaja kumppaniverkosto auttamassa, mikäli haluatte apua myös markkinoinnin ulkoistamiseen mm. seuraavissa asioissa: 

  • Hakukoneoptimointi 
  • PPC ja display mainonta
  • Sosiaalinen media (Facebook, Tiktok, Linkedin, Instagram)
  • Sähköpostimarkkinointi ja SMS 
  • Verkkosivut 
  • Sisällöntuotanto 
  • Tekninen optimointi 
  • Datan visualisointi