Markkinointi alan ammattilaiset käyttävät paljon samoja työkaluja, mitä moni yrityksen päättäjä voi hyödyntää verkkosivujen optimoinnissa. Osa työkaluista soveltuu kilpailija-analyysiin (esim. Semrush), toiset jonkin tietyn markkinointi toimenpiteen tekemiseen (kuten Elemento verkkosivujen rakentamiseen).
Tässä lista tärkeimmistä työkaluista, jota moni markkinoija käyttää digimarkkinoinnissa:
Työkalu | Kenelle? |
---|---|
Google analytics | Sivuston kävijämäärien seuraamiseen |
Google Tag Manager | Digimarkkinoinnin kohdentamiseen |
Google Ads editor | PPC eli Google mainonnan pyörittämiseen |
WordPress – teemat | Valmiit WP-teemat nopean verkkosivuston luomiseen |
Ahrefs | Suosittu analysointi työkalu, Semrushin kilpailija |
Semrush | Markkinointialan käytetyin työkalu analysoimiseen |
Hotjar | Analysoi sivuston käyttäjien käyttäytymistä |
Elementor | Maailman suosituimpia WordPress-teemoja |
Screaming Frog eli SEO spider | Verkkosivujen optimointiin (SEO) |
Supermetrics | Markkinoinnin analysointi isommille data-määrille |
Hosting palvelut | Verkkosivuston pyörittämiseen tarvittava hosting |
Shopify verkkosivustot | Shopify-kauppiaille wordpress plugari |
Mailchimp | Sähköpostimarkkinointiin |
Pipedrive | CRM järjestelmä kaikenkokoisille yrityksille |
Salesforce | CRM suuremmille yrityksille |
Zendesk | CRM järjestelmä kaikenkokoisille yrityksille |
Kannattaako markkinointi ulkoistaa vai ei?
Ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta siihen, kannattaako markkinointi ulkoistaa markkinointiyhtiölle vai tehdä itse. Tässä ytimekäs listaus, jolloin markkinointi yleensä kannattaa tehdä itse ja milloin ulkoistus on fiksumpaa:
Markkinointi kannattaa (+) ulkoistaa kumppanille | Markkinointia ei kannata (-) ulkoistaa muille |
---|---|
Markkinointi on tärkeää yritykselle | Ei käytössä olevaa budjettia markkinointiin |
Riittävä budjetti | Haluat pitää kaikki langat omissa käsissä |
Haluat ammattilaisen apua markkinointiin | Sinulla on laaja kokemus käytettyjen kanavien markkinoinnista ja et halua ulkopuolista apua |
Haluat mahdollisimman tehokasta markkinointia | Markkinointi ei ole tärkeä asia yritykselle |
Lue lisää: Kuinka valita paras markkinointi yritys? Opas sopivan markkinointi firman valintaan 2024.
Markkinoinnin mittaaminen ja tavoitteet – kuinka mitata vuonna 2024 markkinoinnin tuloksia?
Markkinoinnissa kannattaa lähteä “end in mind” strategialla, jolloin pohdit ensin tavoiteltua lopputulosta. Pohdi näitä kysymyksiä heti alussa:
- Mitä markkinoinnilla tavoitellaan?
- Minkälaisia resursseja (osaaminen, henkilöstö, eurot) on käytettävissä markkinointiin?
Tämän jälkeen on helppo luoda mittarit eri markkinoinnin KPI:t seuraamaan, kuinka tehokasta markkinointi on – ja missä sitä voidaan parantaa.
Lue lisää: Markkinoinnin mittaaminen – näin mittaat markkinoinnin tuloksia 2024.
Apunasi markkinoinnin optimoinnissa
Autamme sinua navigoimaan markkinoinnin maailmassa. Koska digitaalisessa markkinoinnissa on niin paljon vaihtoehtoja – usein tärkeämpää on valita mitä ei tee kuin mitä tekee. Tätä varten tuotamme tärkeää tietoa ilmaiseksi sivuillamme, jotta sinä voit tehdä tehokasta digimarkkinointia vuonna 2024.
Lisäksi meillä on laaja kumppaniverkosto auttamassa, mikäli haluatte apua myös markkinoinnin ulkoistamiseen mm. seuraavissa asioissa:
- Hakukoneoptimointi
- PPC ja display mainonta
- Sosiaalinen media (Facebook, Tiktok, Linkedin, Instagram)
- Sähköpostimarkkinointi ja SMS
- Verkkosivut
- Sisällöntuotanto
- Tekninen optimointi
- Datan visualisointi